به گزارش پایگاه خبری ایران شاد ؛ وزیر آموزش و پرورش شیوه نامه بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را اعلام کرد.
در بخشی از این شیوهنامه درباره وظایف مدرسه و وضعیت هر یک از دورههای تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، هنرستانها و دوره پیش دبستانی با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز ضوابطی مشخص شده است.
در این شیوهنامه درباره وظایف مدرسه ذکر شده است:
مدرسه رکن اصلی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده و عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیتهای سه گانه و روشهای آموزشی مختلف محسوب میشود و متشکل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانشآموزی است که با مسئولیت مدیر مدرسه علاوه بر وظایف قبلی عهدهدار مسئولیتهای زیر است:
۱٫ حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانشآموزی شاد به عنوان بخشی از محیط کار.
۲٫ شناسایی، ثبت نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد.
۳٫ اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانشآموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد.
۴٫ تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هریک از روشهای آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها.
۵٫ پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانشآموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک تک دانش آموزان با روشهای ذکر شده در وضعیتهای سهگانه.
۶٫ تعامل و ارتباط بین خانوادهها و دانشآموزان با استفاده از فرصتهای مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی.
۷٫ ضدعفونی مستمر کلاسها، سرویسهای بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول.
۸٫ نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای ایاب و ذهاب دانشآموزی و توجیه والدین.
۹٫ تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش و پرورش.
مدیر و کارکنان اجرایی مدارس در تمام وضعیتها باید حضور یابند
۱۰٫ حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام و وضعیتها.
شرایط آموزش در دوره پیش دبستانی و ابتدایی
با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و غیر حضوری از ۱۵ شهریور ماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده آغاز خواهد شد.
آموزشهای لازم عوامل اجرایی و آموزشی به ویژه معلمان و مربیان پیش دبستان برای روشهای متنوع ارائه خدمت تا قبل از آغاز سال تحصیلی به اتمام برسد.
آموزش معلمان ابتدایی و مربیان پیش دبستانی در بستر شاد
این آموزشها میتواند در بستر سامانه آموزشی دانشآموزان شاد به صورت متمرکز انجام شود.
ادارات کل آموزش و پرورش استانها و مناطق نیز می توانند آموزشهای تکمیلی در این زمینه داشته باشند.
برنامه ریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبتنام دانشآموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائه شده در سامانه آموزشی دانش آموز شاد توسط مدیر مدرسه انجام میشود.
تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیههای ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد هر منطقه صورت میگیرد لذا شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانشآموزان و نوآموزان و با تاکید بر جداول ذکرشده نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقشهای جدید را مدیریت خواهد کرد.
تنظیم قرارداد سرویس شرایط سفید، زرد و قرمز لحاظ شود
در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نوآموزان پیشبینیهای لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
فعالیت حضوری مدارس در وضعیت زرد با تقسیم دانشآموزان
در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانشآموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به منظور رعایت فاصلهگذاری الزامی است، مدیر مدرسه موظف است دانشآموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانشآموز و نوآموز به گونهای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر باشد بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانشآموزان و نوآموزان دایر باشند.
کلاسهای درسی کم جمعیت و کلاسهای درس چندپایه به نحوی که مغایر با پروتکلهای بهداشتی نباشد با تمام دانشآموزان تشکیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار شود.
ازسامانه شاد برای انجام فعالیتها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانشآموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود.
در زنگهای تفریح تراکم دانشآموزان در حیاط مدرسه کاهش یابد
مدیرانمدارس میتوانند به منظور مدیریت فاصلهگذاری فیزیکی در شرایط آموزشهای حضوری در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایههای مختلف، تراکم دانشآموزان و نوآموزان را در رفت و آمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.
در وضعیت قرمز فعالیت آموزشی به صورت مجازی است
در وضعیت قرمز فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روشها متناسب در تمام روزهای هفته انجام میشود در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیتهای مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار مییابد.
دستورالعمل تکمیلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی تدوین و ابلاغ خواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰