کد خبر : 3914
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آگوست 2018 - 11:21
-

انجام عملیات کلمپس و ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ سکوی رسالت

انجام عملیات کلمپس و ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ سکوی رسالت

عملیات کلمپس و ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ HP  FLARE سکوی رسالت به روش مرطوب انجام شد. “به گزارش پایگاه خبری ایران شاد” با توجه به خوردگی موضعی‌ بسیار زیاد و نشتی‌های متعدد خط لوله ۱۸ اینچ مشعل سکوی رسالت در زیر کلمپس‌ها و ساپورت‌های نگهدارنده، تعویض خط لوله یاد شده به‌عنوان نخستین گزینه تعمیر

عملیات کلمپس و ماسه‌سایی خط لوله ۱۸ اینچ HP  FLARE سکوی رسالت به روش مرطوب انجام شد.

“به گزارش پایگاه خبری ایران شاد”

با توجه به خوردگی موضعی‌ بسیار زیاد و نشتی‌های متعدد خط لوله ۱۸ اینچ مشعل سکوی رسالت در زیر کلمپس‌ها و ساپورت‌های نگهدارنده، تعویض خط لوله یاد شده به‌عنوان نخستین گزینه تعمیر و نوسازی مطرح شد که این کار جدای از هزینه‌های مستقیم، شرکت را با هزینه‌های بسیار زیاد ناشی از توقف تولید از میدان رسالت مواجه می‌کرد.

برای انجام ترمیم به روش‌های مختلف و موجود از جمله استفاده از پوشش‌های کامپوزیت، شرکت‌های مختلف پیشنهادهای فنی و مالی مختلف با قیمت‌های قابل‌توجه ارائه نمودند. مسلما، انجام چنین پروژه‌هایی به‌صورت برون‌سپاری و با استفاده از توانایی و قابلیت‌‌های شرکت‌های پیمانکار و متخصص هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل نموده و در عین حال زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می‌داد. بنابراین برای کاهش این هزینه‌ها و همچنین انجام تعمیرات یاد شده بدون خاموشی و توقف در تولید، عملیات تعویض ساپورت‌های نگهدارنده و بستن کلمپس نگهدارنده خط لوله ۱۸ اینچHP-Flare ، جداسازی و حذف قسمت‌های مازاد و فرسوده، به‌ویژه عملیات خطرناک مسدود نمودن انشعابات ۱۲ و ۶ و ۴ اینچ منتهی به خط مشعل بدون هیچ‌گونه خاموشی سیستم انجام شد. در این فرآیند، هم‌زمان با رفع نشتی از خط لوله ۱۸ اینچ گاز به سمت مشعل و انشعابات مربوطه، نقاط آسیب‌دیده و دارای خوردگی بالا در زیر ساپورت‌ها به روش ماسه‌سایی مرطوب (Wet-Blast)، سیستمی که اخیراً در منطقه لاوان طراحی شده ماسه‌سایی شد و سپس با استفاده از بتونه‌های ویژه بر پایه‌ اپوکسی ترمیم گردید. انجام این عملیات ماسه‌سایی به روش سنتی به‌خاطر پوسیدگی و خوردگی بسیار زیاد خط لوله مشعل، همچنین امکان بروز نشتی از نقاط مختلف، بسیار پر خطر و غیرممکن بود؛ بنابراین برای کاهش ریسک و خطرات احتمالی، عملیات ماسه‌سایی به روش مرطوب انجام شد. در نهایت پس از ترمیم نقاط آسیب‌دیده و رفع نشتی، همه سطوح خط مشعل ماسه‌سایی و با رنگ مناسب برای محیط دریایی پوشش گردید. گفتنی است، در ناحیه جزرومدی نیز این خط نیازمند تعمیرات است که به دلیل حساسیت‌های بسیار زیاد این ناحیه و نشتی موجود هنوز محقق نشده و امید است در آینده نزدیک با همت مجدد کارکنان این مهم نیز انجام پذیرد.

اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه با همکاری مسئولان سکو و به همت و پشتکار کارکنان واحدهای تعمیرات سکو (به‌ویژه جوشکاری و تعمیرات عمومی)، بهره‌برداری و ایمنی سکو انجام شد. آماده‌سازی سطح و اعمال پوشش خط لوله یاد شده توسط واحد تعمیرات مخازن لاوان و با نظارت واحد حفاظت ‌فنی و تعمیرات با هماهنگی واحد‌های بازرسی ‌فنی و نوسازی و تعمیرات لاوان، خوشبختانه بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای صورت پذیرفت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

آرشیو